Begrotingsresultaat 2024

De totalen van de begroting 2024 worden in onderstaand overzicht weergegeven.

Begrotingsresultaat 2024

Lasten

Baten

Saldo

Programma:

Sociaal

18.489

4.050

-14.439

Ruimte

13.374

9.010

-4.364

Gebiedsontwikkeling

3.896

3.424

-472

Bedrijfsvoering

13.288

31.949

18.661

Subtotaal programma's

49.047

48.433

-614

Reserves:

Sociaal

-

1.050

1.050

Ruimte

1.395

1.102

-293

Gebiedsontwikkeling

897

1.056

159

Bedrijfsvoering

210

604

394

Subtotaal reserves

2.501

3.812

1.311

Begrotingsresultaat 2024

51.548

52.244

696

De bedragen, zoals ze in dit overzicht staan opgenomen, worden door de raad geautoriseerd. Binnen deze budgetten is het college bevoegd de begroting uit te voeren. Noodzakelijke wijzigingen van deze budgetten worden in de loop van het betreffende begrotingsjaar ter beoordeling aan de raad voorgelegd, doorgaan via de tweede bestuursrapportages.

Het saldo van de (meerjaren)begroting 2024-2027 laat de volgende ontwikkeling zien:

Saldo begroting en meerjarenraming

Begroting

2024

2025

2026

2027

Saldo begroting en meerjarenraming

696

1.566

-671

85

Financieel beeld begroting 2024

Na de behandeling van de Kadernota 2024 was het financieel beeld in 2024 negatief en positief voor de jaren 2025 t/m 2027. Gedurende de zomermaanden zijn er financiële analyses gedaan en actualisaties uitgevoerd t.b.v. de begroting, dit heeft financieel een positief effect gehad. De jaren 2024, 2025 en 2027 sluiten nu financieel structureel met een positief saldo, echter het jaar 2026 sluit structureel met een negatief saldo.

Op 14 juli 2023 is vanuit de VNG een begrotingsadvies uitgebracht aan de gemeenten om, als er een begrotingstekort is vanaf 2026, deze bewust te laten zien en geen vergaande maatregelen (bezuinigingen) te treffen om de begroting meerjarig structureel sluitend te krijgen. Door de gevolgen van de keuzes van het kabinet te laten zien, wordt er een helder signaal afgegeven aan het inmiddels demissionaire Kabinet en aan de Tweede Kamer dat de gemeentelijke financiën momenteel onvoldoende zijn voor het uitvoeren van het huidige takenpakket.

Op 10 augustus 2023 is tijdens een informeel gesprek met de toezichthouder, provincie Noord-Holland, gesproken over de beoordeling van de begroting 2024 en de meerjarenbegroting 2024-2027 als geheel. Het niet structureel sluitend krijgen van de begroting is een actueel onderwerp in gemeenteland, dit vooral vanwege de uitdagingen in de jaren 2026 en 2027. Dat zijn de zogeheten ravijnjaren. De toezichthouder heeft als eis gesteld in ieder geval de begroting 2024 materieel sluitend hoort te zijn, vóór aanbieding bij de provincie. Materieel betekent dat de structurele baten en lasten in 2024 minimaal in evenwicht moeten zijn, dit is nu ook het geval.

Prijsindexatie

We hebben de actuele cijfers van het CBS geraadpleegd om de omvang voor een stelpost voor prijsindexatie voor leveringen en uitbesteed werk te bepalen. Dat percentage was medio augustus 2023 3,2%, wat lager is dan waar wij in de Kadernota 2024 mee rekenden.

Groei gemeente

Binnen de gemeente zetten we ons al meerdere jaren in voor groei van onze gemeente. We hebben de ambitie om dit de komende jaren stevig door te zetten. Het gevolg daarvan is dat de gemeente vooral in aantal inwoners, maar onder andere ook in vastgoed toeneemt. Dit gaat grote gevolgen hebben voor het begrotingsbeeld van de gemeente Ouder-Amstel. Voor de berekening van de algemene uitkering en inkomsten bouwleges is rekening gehouden met de toename aan woningen en inwoners die we verwachten voor 2024, 2025, 2026 en 2027, zoals opgenomen in de kadernota 2024. We verwachten dat naast de algemene uitkering ook diverse andere inkomsten en uitgaven gaan toenemen, deze zijn nog niet opgenomen in de begroting 2024-2027. Zodra er meer duidelijkheid is over de inkomsten en uitgaven worden deze in de begroting opgenomen.

Volgens planning wordt begin 2024 het maatschappelijke voorzieningenbeleid vastgesteld. Hierin zal een overzicht worden opgenomen van de investeringen die de gemeente de komende 20 jaar gefaseerd gaat uitvoeren inclusief een perspectief met betrekking tot de verwachtte inkomsten en uitgaven. De investeringen die uitgevoerd gaan worden betreffen wettelijke taken voor onderwijsvoorzieningen, maar ook andere maatschapelijke voorzieningen die nodig zijn.

Gemeentelijke opvang vluchtelingen en Oekraïners

Ook voor 2024 is de verwachting dat de opvang van Oekraïense ontheemden nodig is, behalve als de situatie in Oekraïne veilig wordt. Entrada 700 biedt onderdak aan 220 ontheemden. Het Rijk heeft aangegeven dat de normvergoeding naar verwachting omlaag gaat per 1 januari 2024. Eind 2023 maakt het Rijk bekend wat de normvergoeding voor 2024 wordt. Voor de begroting 2024 is hier rekening mee gehouden. De verwachte baten voor 2024 is € 4,8 miljoen en de verwachte lasten € 4,8 miljoen, voorlopig uitgaande van een normvergoeding van € 60 per plek per nacht.

Tweede Kamerverkiezingen

Ten tijde van het opstellen van deze begroting werd bekend dat op 22 november 2023 verkiezingen voor de Tweede Kamer worden gehouden. Dit, en het feit dat het huidige kabinet demissionair is tot aan de installatie van het nieuwe kabinet na de verkiezingen, maakt dat veel ontwikkelingen nog ongewis zijn voor wat betreft de financiële context van het gemeentelijke beleid. Daar waar in deze begroting onzekerheden spelen die verbonden zijn aan het uitblijven van keuzes in de landelijke politiek, wordt dit zo duidelijk mogelijk beschreven.

Stel uw document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf