Wat mag het kosten?

Algemene dekkingsmiddelen

In het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) wordt onder meer voorgeschreven een overzicht op te nemen van de algemene dekkingsmiddelen, het bedrag voor de heffing voor de vennootschapsbelasting en het bedrag voor onvoorzien.

De algemene dekkingsmiddelen zijn de baten en lasten die niet direct samenhangen met een programma. Volgens het voorschrift bevat het overzicht ten minste de volgende onderdelen: lokale heffingen waarvan de besteding niet gebonden is, algemene uitkeringen, dividend, saldo van de financieringsfunctie en overige algemene dekkingsmiddelen.

Algemene dekkingsmiddelen

R2022

B2023

B2024

B2025

B2026

B2027

Lasten

-111

156

1.051

1.032

1.383

1.380

Baten

27.552

30.118

31.517

31.873

30.114

30.664

Saldo baten en lasten

27.663

29.962

30.467

30.841

28.732

29.284

Toevoegingen aan reserves

0

0

0

0

0

0

Onttrekkingen aan reserves

0

0

0

0

0

0

Saldo reserves

0

0

0

0

0

0

Saldo

27.663

29.962

30.467

30.841

28.732

29.284

Overzicht algemene dekkingsmiddelen

Categorie

R2022

B2023

B2024

B2025

B2026

B2027

Algemene dekkingsmiddelen

Algemene uitk. en overige uitk. gemeentefonds

21.468

22.773

23.448

23.779

21.995

22.545

Dividend

11

3

3

3

3

3

Lokale heffingen

5.778

7.159

7.870

7.895

7.920

7.920

Overige dekkingsmiddelen

349

291

-115

-97

-87

-85

Saldo vd financieringsfunctie

57

-265

-739

-739

-1.099

-1.099

Overig

27.663

29.962

30.467

30.841

28.732

29.284

Saldo

27.663

29.962

30.467

30.841

28.732

29.284

Het bovenstaande betreft een totaalbeeld van de algemene dekkingsmiddelen. Voor een nadere toelichting op de onderdelen van de algemene dekkingsmiddelen wordt verwezen naar de afzonderlijke toelichtingen die hierna zijn opgenomen.

Toelichting Financieel overzicht

LASTEN

Het verschil tussen de begroting 2024 en de begroting 2023 is aan de lastenzijde € 450.000. De belangrijkste afwijkingen worden veroorzaakt door het opnemen van hogere rentelasten op langlopende leningen. Voor het jaar 2024 bedraagt dit € 470.000.

We verwachten dat we per 2024 aanvullende langlopende leningen aan dienen te gaan trekken om de uitgaven, mede van de investeringen en toekomstige groei, te kunnen financieren.

BATEN

Algemene uitkering en ontwikkelingen Gemeentefonds

Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds totaal een voordeel van € 1,28 miljoen.

Vanuit de circulaires in voorgaande jaren is er in de primaire begroting ten opzichte van 2023 een nadelig verschil vanuit diverse oorzaken (nadeel € 0,12 miljoen). In de mei- en septembercirculaire 2023 zijn verschillende mutaties opgenomen welke per saldo een gunstig effect hebben op de hoogte van het gemeentefonds. Met name de ontwikkeling van het accres en de uitkeringsbasis als gevolg van loon- en prijsontwikkeling laat een gunstig beeld zien (voordeel € 1,61 miljoen).

Daarnaast zijn er vanuit het akkoord over de hervormingsagenda Jeugd extra middelen beschikbaar gesteld. (voordeel € 0,71 miljoen).

In 2023 zijn eenmalig middelen ontvangen die niet in 2024 zijn opgenomen. Het betreft hier de vrijval van het BTW-compensatiefonds (nadeel € 0,24 miljoen) en inkomstenderving 2020-2021 vanwege corona (nadeel € 0,27 miljoen).

Verder is er een negatieve mutatie op het gemeentefonds door de WOZ maatstaf als gevolg van een hoger WOZ waarde en door aanpassing van het landelijk rekentarief (nadeel € 0,41 miljoen). In de afgelopen jaren heeft Ouder-Amstel de (gemiddelde) OZB-lasten voor de inwoners laten stijgen met de waardetoename van de woning.

Voor 2024 gaan we uit van een beperkte stijging van de WOZ-waarden. De peildatum is immers 1 januari 2023. De waardestijging van woningen in Ouder-Amstel heeft gevolgen voor de inkomsten vanuit de algemene uitkering. Bij de berekening van de algemene uitkering wordt namelijk rekening gehouden met de belastingcapaciteit van gemeenten. Men gaat er vanuit dat gemeenten inkomsten kunnen genereren door het opleggen van aanslagen OZB waarbij er gerekend wordt met de WOZ-waarden binnen de gemeente. Het Rijk past een korting toe op de algemene uitkering waarbij zij rekening houdt met de WOZ-waarden binnen de gemeente tegen een gemiddeld landelijk rekentarief; een hogere WOZ-waarde houdt een hogere korting in op de algemene uitkering. We laten de opbrengsten OZB gewoonlijk mee bewegen met de waardeontwikkeling van de woningen/niet-woningen.

Lokale heffingen

De ongebonden heffingen (Onroerende-zaak belastingen, Roerende-ruimtebelastingen, Toeristenbelasting, Forensenbelasting, Precariobelasting en Reclamebelasting) worden alle tot de algemene dekkingsmiddelen gerekend, omdat zij niet aan een inhoudelijk begrotingsprogramma zijn gerelateerd; de besteding is niet gebonden aan een bepaalde taak. De opbrengsten van deze heffingen zijn vrij besteedbaar. De vaststelling van de tarieven wordt via een aparte verordening ter besluitvorming aan de raad voorgelegd. De vaststelling vindt plaats na vaststelling van deze begroting. Inhoudelijk worden deze belasting toegelicht in de paragraaf lokale heffingen.

Overige dekkingsmiddelen
In 2024 is er in de begroting structureel een stelpost voor indexatie voor loon en prijsindex CPI opgenomen. Dit heeft een nadelig saldo van € 430.000 als gevolg. Verder zijn er overige kleine budget aanpassing met een voordelig saldo van -€ 24.000 als gevolg. Deze zijn daarom niet toegelicht.

Saldo van de financieringsfunctie

De prognoses met betrekking tot de groei, de daarmee gepaard gaande investeringen, de projectuitgaven en ook andere ontwikkelingen die investeringskredieten vergen, samen met de aanwezige cashflow, geven het beeld dat er geldleningen aangetrokken moeten worden. Ouder-Amstel heeft voor 2023 geen geldleningen afgesloten.

In de begroting 2024 is rekening gehouden met een rentelast €  736.900 op aan te trekken geldleningen, nodig om de liquiditeitsbehoefte te kunnen financieren. De rentepercentages laten een stijgende lijn zien. We houden rekening met een rentepercentage waartegen leningen afgesloten kunnen worden van rond de 3%. Aan de hand van een liquiditeitsoverzicht, waarin ook rekening wordt gehouden met de investeringskredieten opgenomen in de begroting, wordt de financieringsbehoefte bepaald.

Stel uw document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf