Wat mag het kosten?
Jeugd | R2022 | B2023 | B2024 | B2025 | B2026 | B2027 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 4.363 | 4.693 | 3.925 | 3.677 | 3.666 | 3.660 |
Baten | 39 | - | - | - | - | - |
Saldo baten en lasten | -4.323 | -4.693 | -3.925 | -3.677 | -3.666 | -3.660 |
Toevoegingen aan reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen aan reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -4.323 | -4.693 | -3.925 | -3.677 | -3.666 | -3.660 |
Toelichting Financieel overzicht
LASTEN
Het verschil tussen de begroting 2023 en 2024 wordt verklaard door een incidentele bijstelling van € 600.000 in 2023 om cliëntenstops bij de kernpartners te voorkomen en een complexe LTA klant die op het jeugdzorgbudget drukt. Mogelijk is deze bijstelling niet voldoende om te blijven voorzien in de hulpvraag. In de eerste Bestuursrapportage 2024 wordt meer duiding gegeven met een mogelijke bijstelling in de meerjarenbegroting.
Daarnaast heeft er een herallocatie plaatsgevonden in de salarisbegroting, waardoor er meerjarig circa € 100.000 minder wordt doorbelast aan het deelprogramma Jeugd.
Verder is er in de begroting meerjarig rekening gehouden met de afspraken over de verwerking van de tekorten jeugdzorg na invulling van de hervormingsagenda Jeugd. Dit zou meerjarig tot lagere uitgaven moeten leiden. Het effect hiervan loopt op tot € 200.000 in 2027.
BATEN
De verschillen tussen de begroting 2024 en de begroting 2023 zijn kleiner dan € 75.000 en worden daarom niet toegelicht.